Waarom stressen we?

Waarom stressen we?

We stressen door teveel prikkels zoals ontelbare beelden en boodschappen via onze smartphone, tablet, laptop en TV. We stressen dankzij miljoenen advertenties, duizenden meningen en commentaren van experten en media.   

Quarantaine, isolatie, complexe relaties, af en toe een conflictje. Corona maatregelen opvolgen en het kotsbeu worden van alles wat ons beperkt. Angstig naar onze omgeving kijken, onze kinderen, onze vrienden en collega’s. Angst die niets oplost en die velen wekker houdt. 

Daarom stressen we. Door al die prikkels gaat onze geest in overdrive, en ons lichaam ook. Vermoeiend. Soms worden we er zelfs ziek van, onze immuniteit lijdt er onder.  En het goede nieuws is dat we op deze site heel snel iets kunnen leren over ‘hoe we ondanks dit stressen’ tot rust kunnen komen.

Hoe stressen we?

Te snel ademen, te snel reageren, snel kwaad worden, slecht slapen, piekeren, zagen, klagen. Te traag werken, dingen vergeten, afgeleid worden, ontevreden zijn over je eigen werk en over het werk van anderen. Negatieve en destructieve gedachten nemen over. Negatieve emoties houden je ’s nachts wakker en  overdag leiden ze je af en vergeet je te genieten. 

Ik hoop dat niet al deze stressreacties voor jou gelden, en toch…wellicht herken je wel een paar elementen die voor jou van toepassing zijn.

Hoofdpijn, buikpijn, nekpijn, rugpijn, immuniteit die zakt, een grotere kans op ongevallen. De mentale stress genereert naast de emotionele gevolgen ook fysieke gevolgen en fysieke pijn. En dat kan beter. Hoe dan?

Hoe kan je er beter mee leren omgaan en wat kan je zelf doen?

Psychologen, psychiaters, huisartsen: het zijn therapeuten die je kunnen helpen.  
Vrienden die je volledig vertrouwt of een persoonlijke coach kunnen je ook helpen, ook al heeft iedereen last van deze rare tijden, dus misschien toch zelf aan de slag. Met de mini power sessies op deze pagina’s leer je het op enkele minuten.

Zelf meer ontspannen, op een actieve en proactieve manier helpt ook, en dat is op korte en lange termijn altijd winstgevend. Als je kan zeggen ‘ik heb ontstresst’ dat is correct Nederlands check  – dan voel je je sterk, gezond en durf je schaamteloos genieten.

Wim Rombaut leert je hoe je zelf snel en makkelijk ontspant, ontstresst, meer controle krijgt.

Zijn ‘Ontstresst met Zest’-methode garandeert je snel én duurzaam resultaat. Zen worden, Zen zijn. Gezond blijven en gezonder worden op je eigen tempo, een tempo dat je naar beneden wilt. Trager ademen, tragere hartslag, tragere hersenfrequenties. Een druk die je naar beneden wilt: lagere bloeddruk, beter slapen, minder opjagen en meer genieten. 

 De ‘Ontstresst met Zest’-methode is zeer krachtig en effectief om die klachten te verminderen enzerijds, en controle op ademhaling, hartslag en immuniteit te verhogen anderzijds. Mentaal, fysiek en emotioneel sterker worden en tijdens de oefeningen een diepe ontspanning bewust beleven is de boodschap: hier een oprechte ervaringsdeskundige aan het woord: